Προστατεύει ο κανονισμός της πολυκατοικίας από το AirBnB?

FAQ

Έχοντας μπει για τα καλά στην τουριστική σεζόν, το θέμα με τις βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις στις πολυκατοικίες γίνεται όλο και πιο πιεστικό. Τελευταία, μάλιστα, το ζήτημα πήρε μεγάλη κάλυψη και από τα ΜΜΕ, με αφορμή μια πολυκατοικία που αποφάσισε να στραφεί δικαστικά ενάντια στον ιδιοκτήτη που εκμεταλλεύονταν κατ' αυτό τον τρόπο το ακίνητό του.

Το κύριο επιχείρημα των λοιπών ενοίκων, σε αυτή την περίπτωση, αλλά και σε όλες τις άλλες, είναι ότι δημιουργείται οχλαγωγία και ότι τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια των ενοίκων, αλλά και του κτηρίου, συνολικά. Όπως γίνεται συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις, διάφορες ακραίες απόψεις έχουν διατυπωθεί, όμως η πραγματικότητα είναι πιο περίπλοκη και η αλήθεια είναι κάπου στη μέση.

Καταρχάς, το θέμα της βραχυπρόθεσμης μίσθωσης δεν είναι ταυτόσημο με την επαγγελματική χρήση, επομένως, οπως λένε οι νομικοί είναι "οριακά νομότυπο". Με άλλα λόγια, ο ιδιοκτήτης που έχει καταχωρίσει το διαμέρισμά του στην πλατφόρμα, δε θεωρείται ότι εκμεταλλεύεται "επαγγελματικά" το σπίτι του, άρα δε μπορεί να ανακοπεί, βάση αυτού του επιχειρήματος. Από την άλλη, επειδή τα περισσότερα καταστατικά έχουν συνταχθεί πριν την έξαρση του AirBnB, δε προβλέπουν ρητά ρυθμίσεις σχετικά με αυτές τις περιπτώσεις.

"Η μόνη λύση είναι η αλλαγή του καταστατικού", θα πει κανείς. Ναι, αυτή είναι μια καλή λύση, με τη διαφορά ότι για τέτοιου τύπου αλλαγές απαιτείται σύμφωνη γνώμη όλων των ιδιοκτητών. Δηλαδή, αυτός που νοικιάζει το σπίτι του μέσω AirBnB πρέπει να συμφωνήσει στο ότι η πολυκάτοικία δε το επιτρέπει. Όχι και πολύ πιθανό...

Στην πραγματικότητα, η μόνη πραγματική λύση είναι η συνεννόηση- όσο κι αν καμιά φορά αυτή φαντάζει ανέφικτη. Μια έκτακτη συνέλευση μπορεί να φέρει σε συμφωνία όλους τους εμπλεκόμενους για μια σειρά κανόνες, που θα τηρούνται απ' όλους με στόχο την ασφάλεια και την καλή γειτνίαση. Ο ιδιοκτήτης που χρησιμοποιεί το AirBnB μπορεί για παράδειγμα να συντάξει μερικούς κανόνες προς τους ένοικους του διαμερίσματός του και να τους κοινοποιήσει προς τους υπόλοιπους ιδιοκτήτες. Οι κανόνες αυτοί σχετίζονται με τις ώρες κοινής ησυχίας, την ώρα που κλειδώνει η πόρτα κλπ. Το AirBnB βασίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στις αξιολογήσεις- ιδιοκτητών και ενοίκων- και αυτός είναι ο κύριος μοχλός πίεσης. Όταν ο ιδιοκτήτης θέτει κανόνες οι οποίοι τελικά δε τηρούνται, αυτό συνεπάγεται χαμηλότερη βαθμολογίες στους τουρίστες. Αυτή η χαμηλότερη βαθμολογία, επηρεάζει τις μελλοντικές τους κρατήσεις, επομένως είναι πιο σημαντική απ' ότι θα ήταν στο "offline" περιβάλλον.

Ακούγονται διάφορες φωνές που μιλούν για κρατική παρέμβαση η οποία θα απαγορεύσει το AirBnB, ή απλά μια πτώση στη χρήση της πλατφόρμας. Στην πραγματικότητα, τίποτα από τα δύο δεν επιβεβαιώνεται -και, μεταξύ μας, δεν είναι αρκετά πιθανό. Οι ιδιοκτήτες των διαμερισμάτων πρέπει με ψυχραιμία να αποδεχτούν τη νέα κατάσταση και με γνώμονα το κοινό συμφέρον να αναζητήσουν λύσεις, με βάση τη συνεννόηση. Σε μια τόσο νέα και αβέβαιη κατάσταση, το μόνο σίγουρο είναι ότι οι απειλές, οι αγωγές που επιφέρουν τεράστια κόστη για άγνωστα αποτελέσματα και οι πόλεμοι μεταξύ διαμερισμάτων, είναι η κατάσταση που τους αφήνει όλους ηττημένους.